Berkunjung ke Rumah Kelahiran P Ramlee, Minum Kopi di Warung Nujum Pak Belalang

Senin, 6 November 2017 | Dilihat: 1,254 kali

SERAMBITV.COM, KUALALUMPUR – Berkunjung ke Pulau Pinang, Malaysia, tak lengkap rasanya jika tidak singgah ke rumah kelahiran almarhum P Ramlee.
Rumah kelahiran seniman serba bisa berdarah Aceh ini, berada dalam kompleks museum yang dibina oleh Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia.

Kompleks yang mencakup beberapa bangunan ini berada di Jalan P. Ramlee (dahulunya dikenali sebagai Caunterhall Road) di Pulau Pinang, Malaysia.
Saat kami berkunjung pada, Selasa (31/10/2017), kompleks rumah itu ramai dikunjungi oleh wisatawan asal Malaysia dan luar negeri.

Ayahnya, Teuku Puteh bin Karim, berasal dari Lhokseumawe, Aceh yang menikahi Che Mah Hussein pada tahun 1925 di Kubang Buaya, Butterworth, Malaysia.

Rumah kelahiran P Ramlee ini dibangun pada tahun 1926 oleh ayahnya dan adik dari ibunya, Rejab bin Hussin.

Yusuf (71), seorang warga tempatan yang pernah melihat langsung P Ramlee mengatakan rumah ini telah beberapa kali dibaik pulih sebelum diambil alih sepenuhnya oleh Arkib Negara Malaysia, sebagai sambungan projek Memorial P. Ramlee di Kuala Lumpur.

Barang-barang yang dipamerkan di kompleks ini antara lain mencakup foto dan berbagai benda kenangan pribadi yang bersangkut paut dengan kehidupan P Ramlee di Pulau Pinang. Juga barang-barang kepunyaan keluarganya.
Nah, menarik bukan?

Narator: ilham
Editor: RA Karamullah

Komentar